یادداشت

مصاحبه

گفتگو با نفر دهم کنکور سراسری

رشته علوم انسانی از مظلوم ترین رشته هاست


مصاحبه با تخریب چی جنگ تحمیلی

سه نوروز را در جبهه گذراندم


مصاحبه با یکی از شکنجه شدگان

جوانان اروپایی هم به این موزه می آیند


مصاحبه با مجید صالحی

نفرت من از آل سعود قابل پخش نیست!!


مصاحبه با حاج حسن دانش

دیگر در مسابقات تلاوت شرکت نمی کنم


بایگانی

بهمن ۱۳۹۵
ش ی د س چ پ ج
« دی   اسفند »
 1
۲۳۴۵۶۷۸
۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵
۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲
۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹
۳۰  
شماره خبر: 21286 بدون دیدگاه انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱ نسخه چاپي ارسال به دوستان

آسیب شناسی عوامل انسانی موثر بر تصادفات جاده ای  و تاثیرات فرهنگ ترافیک

ایمنی و ترافیک / بخش دوم

آسیب شناسی عوامل انسانی موثر بر تصادفات جاده ای و تاثیرات فرهنگ ترافیک

ایمنی و ترافیک جز مهمترین فاکتورهای مورد بررسی در حوزه سلامت عمومی در ایران است این سلسله نوشتار میکوشد ابعاد مختلف ایمنی و ترافیک را چه از نظر حوزه کارکردی و جه از جهت مولفه های ترافیک بررسی نماید.

علیرضا پاک گوهرuntitled

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، عضو شورای ترافیک شهرستان میبد 


در کشور ایران مطالعات متعددی در زمینه ارتقای شیوه­های فرهنگ­سازی و بهبود ساختارهای فرهنگ ترافیک صورت پذیرفته است ]۱ و ۲[. در سال ۱۳۸۱ کوشیده شد تا به بررسی شیوه­های مختلف اطلاع­رسانی و آموزش همگانی از طریق رسانه­ها پرداخته شود ]۳[. همچنین پس از بررسی موضوعی بر روی شهروندان تهرانی نسبت به میزان التزام آنها نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی، مطالعاتی به طور خاص بر روی موضوع التزام شهروندان نسبت به بستن کمربند ایمنی مطالعاتی انجام گرفت ]۴[. سپس با گذشت یک سال و اطلاع­رسانی و آموزش شهروندان در زمینه بستن کمربند ایمنی بار دیگر تأثیر شیوه­های آموزشی رسانه­های همگانی میزان رعایت کردن شهروندان در حدود ۲۳% افزایش یافت ]۵[. همچنین در سال ۱۳۸۴ به اقدامات پلیس در زمینه آموزش­های همگانی و بهبود و توسعه فرهنگ ترافیک توجه خاصی شد به ­طوری­ که میزان استقبال مردم از آموزش­های پلیس و توجهی که به ابزارهای مختلف آموزشی نشان می­دهند مطالعه گردید ]۶[.

ایران در سال ۸۵ شاهد کشته شدن بیش از ۲۷ هزار نفر در تصادفات و ۲۷۶ هزار نفر مجروح بوده است. براساس آمارها به طور متوسط حدود ۷۵ نفر در روز بر اثر حوادث رانندگی در ایران کشته می‏شوند، البته این رقم در دنیا روزانه به حدود ۳۰۰۰ نفر می‌رسد]۷[. بر اساس مطالعات انجام یافته توسط پاک گوهر و خلیلی ]۸[، بیش از  ۳۳۳۳  نفر بین سنین ۱۳ تا ۱۹ سالگی در تصادفات جان خود را از دست داده اند، یعنی بطور متوسط ۹ نفر در هر روز. این موضوع هر ساله رخ داده و به علت کسرت وقوع کمتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. البته غم خانواده‌هایی که کسانی را در تصادفات از دست می‌دهند کمتر از خانواده‌های عزادار زلزله بم نیست. در واقع ممکن است مصیبت آنها تحمل ناپذیرتر هم باشد زیرا آنان از همدردیهای هم وطنان خود نیز محرومند.

به طور کلی تصادفات جاده ای سال ۱۳۸۵ عبارت است از: ۵۶ درصد تصادفات رانندگی برخورد دو وسیله نقلیه با یکدیگر بوده است. در ۴۸ درصد از سوانح رانندگی شدت صدمه راننده شدید بوده است. در ۱۶ درصد از تصادفات راننده مهارت کنترل وسیله نقلیه را نداشته است. ۱۹ درصد از کسانی که تصادف کرده اند دارای گواهینامه مشروط بوده‌اند. ۶۴٫۵ درصد از تصادفات به دلیل بی‌توجهی به مقررات بوده است. در ۲۲ درصد از تصادفات عرض معبر کم بوده است. ۳۴ درصد از تصادفات به هنگام غروب و یا طلوع خورشید بوده است. در ۱۵ درصد از تصادفات آسفالت جاده‌ها مناسب نبوده است.

۶۵٫۴ درصد از رانندگانی که تصادف کرده‌اند، دارای شغل آزاد بوده‌اند و ۱۳٫۷ درصد هم راننده بوده‌اند. به طور کلی بیش از ۲۲ درصد کشته شدگان تصادفات جاده ای را افراد غیر سرنشین در خودرو اعم از عابران پیاده و دوچرخه سواران تشکیل می دهند. از همین تعداد در حدود ۸۷ درصد را عابران پیاده تشکیل می دهند. همچنین در حدود ۵۵ درصد  کشته شدگان سرنشین خودرو، راننده بوده اند و مابقی را سرنشینان یک خودرو تشکیل داده اند.

 منابع:

  1. اسماعیلی، علیرضا، فرهنگ ترافیک و چگونگی شکل­گیری آن، هفتمین کنفرانس مهندسی حمل­ونقل و ترافیک ایران، سازمان حمل­ونقل و ترافیک تهران، اسفند ۱۳۸۵٫
  2. پاک­گوهر، علیرضا، جایگاه تولیدات فرهنگی در کاهش تخلفات ترافیکی، پنجمین سمینار دانشجویان آمار کشور ایران، ۱۳۸۴٫
  3. پاک­گوهر، علیرضا، بررسی تأثیر رسانه‌های گروهی بر آموزش ترافیک شهروندان، ۱۳۸۱٫
  4. پاک­گوهر، علیرضا، بررسی علل و عوامل نبستن کمربند ایمنی نزد شهروندان، ۱۳۸۲٫
  5. پاک­گوهر، علیرضا، بررسی میزان اعتقاد و التزام شهروندان به بستن کمربند ایمنی، ۱۳۸۳٫
  6. پاک­گوهر، علیرضا، بررسی اقدامات پلیس در کاهش تصادفات به خصوص نقش تیزرهای ترافیکی از دیدگاه شهروندان، ۱۳۸۴٫
  7. اسماعیلی، علیرضا. رساله دکتری طراحی و تدوین الگوی راهبردی توسعه فرهنگ ترافیک ایران. ، دانشگاه امام حسین.۱۳۸۷
  8. پاک­گوهر، علیرضا ، خلیلی، محدثه. ” الگوی احتمالاتی عوامل سه گانه موثر بر تصادفات جاده ای ایران” فصلنامه علمی ترویجی راهور . سال ششم شماره ۷٫ تهران، ایران، پاییز ۱۳۸۸

اخبار مرتبط :

یک سوال؛ طرفدار واقعی رفاه مردم کیست؟/ اینکه گفته میشود توان کشور ما در حد تولید آبگوشت بزباش است یعنی تحقیر هویت ملی جوانان

همایش ملی زیلوی میبد

همایش ادبی و هنری “لاله های فاطمی” در دانشگاه آیت الله حائری میبد

ثبت ۶۴۲۷ ازدواج و ۱۲۶۶ طلاق در استان یزد در نه ماهه اول سال ۱۳۹۵

همایش «هفت سال دوم تربیت از دیدگاه اسلام» در میبد برگزار شد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربر گرامي؛ قبل از فرستادن ديدگاه، قوانين اين بخش را مطالعه نماييد.

کانال تلگرامی برج نیوز

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بنر برج نیوز

پایگاه خبری میبدما

پایگاه خبری نارین نیوز

پایگاه خبری میبد خبر

پایگاه تحلیلی خبری ندای ندوشن

کلیک کنید

هتل ملک